Roczny plan pracy
Przedszkola w Skarszewach „Tęczowy Zakątek”
w Skarszewach na rok szkolny 2024/2025
UOGÓLNIONE WNIOSKI Z NADZORU PEDAGOGICZNEGO NA ROK SZKOLNY 2023/2024
Rozpoznawać zachowania dzieci i podejmować działania profilaktyczne w celu przezwyciężenia trudności wychowawczych oraz zwiększać poziom wiedzy rodziców na temat podstawowych potrzeb rozwojowych dzieci- zapewnienia im bezpieczeństwa, zdrowia oraz wsparcia.
Wdrażać opracowane materiały dotyczące standardów ochrony małoletnich- uświadamiać dzieci o posiadanych prawach i możliwościach ochrony w sytuacjach dla nich trudnych.
Kontynuować zajęcia przygotowujące dzieci sześcioletnie do podjęcia zadań szkolnych, zwracając szczególną uwagę na rozwijanie kluczowych umiejętności.
Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025r:
Podejmowanie działań związanych z kształtowaniem u dzieci nawyków dbałości o zdrowie i bezpieczeństwo, podejmowanie działań zwiększających poziom wiedzy rodziców o problemach bezpieczeństwa dzieci i ich zdrowia, prowadzenia z nimi rozmów, poświęcania im uwagi, wspierania i pomocy w trudnych sytuacjach.
Rozwijanie u dzieci empatii i wrażliwości na potrzeby innych.
Nauczyciele planują i organizują działania zmierzające do poznania potrzeb rozwojowych i możliwości każdego wychowanka w obszarze rozwoju umiejętności myślenia analitycznego i umiejętności matematycznych.
4. Przedszkole miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę. Edukacja dla bezpieczeństwa i proobronna.
5. Rozpoznawanie i zaspokajanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i wychowawczych dzieci , wspieranie ich dobrostanu oraz zdrowia psychicznego w celu podnoszenia jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym.
OBSZAR: OPIEKA, WYCHOWANIE, EDUKACJA
|
||||
Cel |
Zadanie/ sposób realizacji |
Osoba odpowiedzialna |
Termin |
|
1. Realizacja podstawy |
1. Przedstawienie przez nauczycieli dyrektorowi przedszkola programów wychowania przedszkolnego do realizacji w nowym roku szkolnym |
dyrektor |
28 VIII 2024 r. |
|
2. Zgromadzenie dowodów potwierdzających zgodność programów |
dyrektor |
30 VIII 2024 r. |
||
2024/2025, zaopiniowanie przez radę pedagogiczną |
dyrektor |
30.VIII.2024 r. |
||
|
zespół ds. edukacji |
30.VIII.2024 r. |
||
2. Organizacja procesów
|
1. Planowanie i organizowanie procesu wspomagania rozwoju dziecka przez nauczycieli z wykorzystaniem przyjętych do realizacji programów (plany tygodniowe ze wskazaniem zajęć dydaktycznych i zamierzonych osiągnięć dzieci) |
nauczyciele |
3 dni przed rozpoczęciem tematu kompleksowego |
|
2. Analiza problemów edukacyjnych oraz sukcesów dzieci, ustalenie wniosków i sposobu realizacji (arkusze obserwacji, plan pracy indywidualnej, sprawozdania semestralne)
|
nauczyciele |
rok szkolny |
||
3. Realizacja programu |
1. Realizacja Programu wychowawczo - profilaktycznego Przedszkole w Skarszewach „Tęczowy Zakątek” |
nauczyciele |
rok szkolny |
|
4. Doskonalenie nawyków
|
1. Organizowanie zajęć i zabaw:
|
nauczyciele |
rok szkolny |
|
2. Organizacja kącików rozwijających samodzielność
|
nauczyciele |
rok szkolny |
||
3. Inspirowanie dzieci do zabaw doskonalących samodzielność dziecka i sprawność w wykonywaniu czynności prostych i coraz bardziej złożonych – realizacja konkretnych zadań |
nauczyciele |
rok szkolny |
||
4. Inspirowanie dzieci do zabaw twórczych z udziałem i bez udziału nauczyciela – realizacja zadań dostosowanych do indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka |
nauczyciele |
rok szkolny |
||
5. Prowadzenie zajęć z zakresu nabywania kompetencji cyfrowych, w tym w zakresie nauki czytania i pisania |
nauczyciele |
rok szkolny |
||
6. Cykliczne organizowanie zajęć otwartych, koleżeńskich |
nauczyciele grup |
rok szkolny |
||
5. Twórcza organizacja |
1. Zagospodarowanie przestrzeni edukacyjnej – aranżacja sal zabaw dzieci do prowadzonych zajęć kierowanych |
nauczyciele |
rok szkolny |
|
2. Zorganizowanie stałych i czasowych kącików zainteresowań. Stałe kąciki: czytelniczy, konstrukcyjny, plastyczny, teatralny, przyrodniczy, informatyczny |
nauczyciele |
rok szkolny |
||
3. Systematyczna realizacja zabaw, nauki i wypoczynku oparta |
nauczyciele |
rok szkolny |
||
4. Codzienna realizacja zabaw ruchowych – min. 2 zabawy dziennie |
nauczyciele grup |
rok szkolny |
||
5. Praktyczna nauka korzystania z urządzeń na terenie przedszkola (odnotowywanie w dzienniku) |
nauczyciele |
IX 2024 r. |
||
6. Zabawy kształtujące bezpieczeństwo dziecka, zachowania higieny osobistej, na drodze, podczas zabaw w ogrodzie przedszkolnym, zabaw z wykorzystaniem internetu – np. praktyczna nauka przechodzenia przez jezdnię (odnotowywanie w dzienniku) |
nauczyciele grup |
IX/X 2024 r. |
||
6. Wykorzystanie biblioteki przedszkolnej |
1. Czas głośnego czytania dzieciom literatury dziecięcej. |
Nauczyciele grup |
Rok szkolny |
|
2. Udział w społecznej kampanii czytelniczej „Cała Polska czyta dzieciom”. |
Nauczyciele grup |
Rok szkolny |
||
3. Promowanie twórczości ludowej poprzez czytanie dzieciom bajek, baśni, legend kociewskich i związanych z małą Ojczyzną- Skarszewami. |
Nauczyciele grup |
Rok szkolny |
||
4. Zorganizowanie kącika wymiany książek. |
Nauczyciele grup |
Rok szkolny |
||
|
5. Czytanie dzieciom literatury dziecięcej przez gości (rodziców,seniorów, absolwentów przedszkola, przedstawicieli różnych zawodów). |
Nauczyciele grup |
Rok szkolny |
|
|
6. Współpraca z seniorami z klubu „Senior+” i „Senior Wigor”: * zapraszanie seniorów do przedszkola na czytanie w ramach akcji „Cala Polska czyta dzieciom” |
K. Cylwik A. Gaweł |
Rok szkolny |
|
|
10. Współpraca z Gminnym Ośrodkiem Kultury i Biblioteką Publiczną w Skarszewach: * cykliczne zajęcia dla przedszkolaków- zapoznanie z biblioteką i jej działaniem, zasadami korzystania z książek i właściwego zachowania się w bibliotece * seanse głośnego czytania połączone z wykonywaniem prac plastycznych inspirowanych lekturą * udział dzieci w cyklicznie zorganizowanych na terenie przedszkola przedstawieniach teatralnych |
Nauczyciele grup dzieci 6-letnich i 5,6- letnich |
Rok szkolny |
|
OBSZAR: WSPOMAGANIE INDYWIDUALNEGO ROZWOJU DZIECKA
|
||||
1. Doskonalenie systemu
|
1. Prowadzenie obserwacji pedagogicznych:
|
nauczyciele grup |
- do końca X 2024
- do końca IV 2025 |
|
2. Przeprowadzenie diagnozy przedszkolnej
|
nauczyciele 6-latków |
- do końca X 2024
- do 15 IV 2025 |
||
3. Przygotowanie i przekazanie rodzicom informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole |
nauczyciele 6-latków |
do 30 IV 2025 r. |
||
4. Realizacja zasady indywidualizacji podczas zajęć dydaktycznych |
nauczyciele |
rok szkolny |
||
5. Prowadzenie pracy indywidualnej z dziećmi uzdolnionymi i potrzebującymi wspomagania
|
nauczyciele grup |
rok szkolny |
||
6. Ustalenie dla dzieci form, okresu udzielania i wymiaru godzin |
dyrektor |
IX 2024 r. |
||
7. Opracowanie indywidualnych programów edukacyjno - terapeutycznych dla dzieci z orzeczeniami o kształceniu specjalnym |
zespoły ds. pomocy psychologiczno- pedagogicznej |
IX 2024 r. |
||
8. Realizacja zajęć terapeutycznych lub rewalidacyjnych
|
M. Konsik E. Ciesielska powołane zespoły ds. pomocy psych.- pedagog. |
według potrzeb |
||
9. Ocena efektywności realizowanych form pomocy psychologiczno- pedagogicznej (zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, terapia logopedyczna, zajęcia rozwijające uzdolnienia) |
M. Konsik E. Drahim K. Kubik A. Plutowska
nauczyciele grup |
1 raz w sem. |
||
10. W przypadku dzieci z orzeczeniami o kształceniu specjalnym – |
powołane zespoły ds. pomocy psych.- pedagog. |
1 raz w sem. |
||
11. Ustalenie potrzeb w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej na nowy rok |
dyrektor |
przed projektem organizacyjnym |
||
2. Oferta zajęć edukacyjnych |
1.Uruchomienie zajęć dodatkowych, rozwijających zainteresowania
|
dyrektor
|
rok szkolny |
|
|
M. Batkowska |
Rok szkolny |
||
2. Programy i projekty ogólnopolskie:
|
|
Rok szkolny |
||
|
A. Plutowska A. Łabudzka |
Rok szkolny |
||
|
Nauczycielki grup |
Rok szkolny |
||
|
M. Batkowska K. Kubik I. Piepiórka- Fiał M. Jęczmień B. Niemczyk A. Gaweł N. Patocka K. Cylwik A. Koczy I. Schoeneck |
Rok szkolny |
||
|
A. Plutowska A. Łabudzka M. Pryl |
Rok szkolny |
||
|
M. Batkowska
|
Rok szkolny |
||
|
|
B. Niemczyk A. Gaweł K. Kubik |
IX 2024r. |
|
|
|
Nauczycielki grup |
Rok szkolny |
|
|
|
N. Patocka B. Zimna |
Rok szkolny |
|
|
|
M. Jęczmień |
Rok szkolny |
|
|
|
A. Koczy I. Schoeneck |
Rok szkolny |
|
OBSZAR: FUNKCJONOWANIE PRZEDSZKOLA W ŚRODOWISKU
|
||||
1.Organizacja wydarzeń i środowiskowych
|
1. Dzień przedszkolaka |
Nauczyciele grup |
IX 2024r. |
|
2. Dzień Edukacji Narodowej. |
M. Batkowska N. Patocka |
X 2024r. |
||
3. Dzień Patriotyczny |
Nauczyciele grup |
11 XI 2024r. |
||
4. Andrzejki |
nauczyciele grup |
XI 2024r. |
||
5. Mikołajki |
dyrektor nauczyciele grup |
XII 2024r. |
||
6. Jasełka |
A.Koczy, M. Jęczmień B. Zimna N. Patocka Nauczyciele grup |
XII 2024r. |
||
7. Przegląd piosenki przedszkolnej |
I. Piepiórka- Fiał A. Łabudzka M. Jęczmień A. Plutowska K. Kubik |
III 2025r. |
||
8. Bal karnawałowy |
dyrektor/nauczyciele grup |
I 2025r. |
||
9.Dzień Babci i Dziadka |
Nauczyciele grup |
I 2025r. |
||
10. Powitanie wiosny – Zielony Dzień w przedszkolu/DZIEŃ LASU |
A. Gaweł M. Kamińska Nauczyciele grup |
III 2025r. |
||
10. Wielkanocny zajączek |
nauczyciele grup |
IV 2025r. |
||
11. Światowy Dzień Ziemi |
Nauczyciele grup |
IV 2025r. |
||
12. Dzień Dziecka |
nauczyciele grup |
VI 2025r. |
||
13. Zakończenie Roku Szkolnego/Dzień Rodziny |
nauczyciele grup |
VI 2025r. |
||
2. Współpraca z instytucjami i innymi |
1. Współpraca z Bankiem Spółdzielczym w Skarszewach - Promowanie przedszkola w środowisku
|
B. Ciecholińska M. Kamińska M. Batkowska |
XII 2024 r.
rok szkolny |
|
2. Współpraca z Gminnym Ośrodkiem Kultury i Biblioteką Publiczną w Skarszewach - rozwijanie zainteresowań dzieci twórczą działalnością artystyczną - Kultywowanie tradycji ludowych- Zwiedzanie wystaw - Wdrażanie do interesowania się działalnością społeczno - - Kształcenie umiejętności kulturalnego zachowania się - Poznanie biblioteki jako instytucji użyteczności publicznej, - Wdrażanie u dzieci zasad prawidłowego korzystania |
M. Batkowska S. Las, B. Zimna, I. Piepiórka- Fiał A. Łabudzka I. Schoeneck
|
rok szkolny |
||
3. Współpraca z Ochotniczą Strażą Pożarną w Skarszewach - współdziałanie nauczycieli przedszkola z pracownikami - Obserwowanie pracy ludzi w bliskim otoczeniu przedszkola. - Wycieczka wszystkich grup do jednostki Ochotniczej Straży - Podsumowanie zdobytych wiadomości podczas ilustrowania - Wystawa prac plastycznych pt. „Nasz bohater strażak” |
A. Plutowska A. Gaweł I. Piepiórka- Fiał, N. Patocka
|
X 2024r. |
||
4. Współpraca z Policją w Skarszewach - rozwijanie umiejętności - Zaproszenie funkcjonariusza policji do przedszkola – -Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa - Praca plastyczna na -Zainteresowanie pracą policjanta, praca plastyczna na dany |
nauczyciele grup 5-6 letnich koordynator- M. Konsik, A. Łabudzka
|
IX 2024r.
|
||
5. Współpraca z Polskim Stowarzyszeniem na Rzecz Osób pozytywnych zachowań społecznych; - Nawiązanie kontaktu dzieci i personelu obu placówek |
B. Niemczyk, A. Gaweł, A. Plutowska |
rok szkolny |
||
6. Współpraca z Klubem „Senior + - Nawiązanie kontaktu z „Klubem Senior+” - Wizyty przedszkolaków w siedzibie „Klubu Senior+” |
A. Gaweł
|
rok szkolny
|
||
|
7. Współpraca z Państwową Szkołą Muzyczną w Starogardzie Gdańskim |
M. Batkowska |
Rok szkolny |
|
|
8. Współpraca z Klubem „Senior WIGOR” |
K. Cylwik, K. Kubik |
Rok szkolny |
|
|
9. Współpraca z Hospicjum w Starogardzie Gdańskim |
B. Niemczyk A. Gaweł M. Batkowska M. Konsik |
Rok szkolny |
|
|
10. Współpraca ze szkołami podstawowymi w Skarszewach |
Nauczyciele 6- latków |
Rok szkolny |
|
|
11. Współpraca z Domem Seniora „Nad stawem” w Janowie |
A. Plutowska M. Pryl |
Rok szkolny |
|
3. Współpraca z rodzicami,
|
1. Zebrania ogólne: |
dyrektor |
IX 2024 r. II 2025 r. |
|
2. Zebranie z rodzicami (rozpoczynające rok szkolny) - poznanie oczekiwań rodziców, - wybór grupowych przedstawicieli rodziców - opracowanie grupowych planów współpracy z rodzicami |
nauczyciele |
IX 2024 r. |
||
3. Zebranie z rodzicami nauczycielami logopedii |
M. Konsik, E. Drahim
|
IX 2024 r. |
||
4. Spotkania grupowych przedstawicieli rodziców z dyrektorem |
dyrektor, rodzice |
rok szkolny |
||
5. Indywidualne kontakty z rodzicami
|
nauczyciele |
rok szkolny |
||
6. Przesyłanie informacji rodzicom o zadaniach realizowanych w przedszkolu (wiadomości, umiejętności, |
nauczyciele grup |
rok szkolny |
||
7. Przekazanie informacji o postępach w rozwoju dzieci zawartych - diagnozy |
nauczyciele |
X 2024 r., VI 2025 r. , X 2024, IV.2025 r. |
||
8. Porady, konsultacje specjalistów dla rodziców i nauczycieli |
psycholog, logopeda, pedagog specjalny |
wg potrzeb |
||
9. Wspieranie rodziców w wychowywaniu dzieci - przygotowanie materiałów dla rodziców (strona internetowa) - współpraca z pedagogiem specjalnym i psychologiem przedszkolnym |
nauczyciele zespół ds. opieki |
rok szkolny |
||
10. Dokumentowanie współpracy z rodzicami:
|
nauczyciele grup |
rok szkolny |
||
4. Promocja przedszkola
|
1.Informacja o przedszkolu w mediach: - oferta, - sukcesy, - ważne wydarzenia |
zespół |
rok szkolny |
|
2. Prowadzenie tablicy informacyjnej dla nauczycieli i personelu: - ogłoszenia, - nowości wydawnicze, - zmiany w przepisach prawa oświatowego, - inne; |
dyrektor |
rok szkolny |
||
3. System obiegu informacji w przedszkolu – |
Dyrektor, zastepca dyrektora |
rok szkolny |
||
OBSZAR: ORGANIZACJA I ZARZĄDZANIE PRZEDSZKOLEM
|
||||
1. Organizacja wydarzeń |
Powołanie zespołów zadaniowych ds.:
|
dyrektor |
|
|
2. Ustalenie zadań zespołów |
zespoły |
28 IX 2024 r. |
||
3. Przekazanie informacji o realizacji zadań przez zespoły |
zespoły |
I 2024r., VI 2025 r. |
||
2. Doskonalenie |
1. Wzbogacenie bazy przedszkola o materiały i sprzęt potrzebne do urządzenia kącików książek i kącików sprawności |
dyrektor |
I półrocze |
|
2. Doposażenie przedszkola w sprzęt do zabaw rozwijających |
dyrektor |
II półrocze |
||
3. Wspomaganie |
1. Praca z nowoczesnymi technologiami. Wykorzystanie technologii informacyjnej, komputerowej do pracy z dziećmi, gier interaktywnych, tablicy, itp..
|
S. Las nauczyciele grup |
Rok szkolny |
|
2. Warsztaty online – udział w projekcie edukacyjnym organizowanym przez „EduAkcja”: |
Dyrektor przedszkola |
IX 2024r.- III 2025r. |
||
3. Warsztaty – karta obserwacji dziecka |
zespoły nauczycieli dzieci 3,4,5-letnich
|
IX 2024 r. |
||
4. Warsztaty – analiza i ocena gotowości dziecka do podjęcia nauki szkolnej (diagnoza przedszkolna) |
zespół nauczycieli dzieci |
III 2025 r. |
||
5. „Angielski w przedszkolu: Ogarniam to!”- szkolenie online. |
S. Las, I. Troka |
IX/X 2024r. |
||
6. Zapoznanie z materiałami dotyczącymi pisania protokołów numerowania wniosków i uchwał rady pedagogicznej |
B. Ciecholińska |
IX 2024 r. |
PRZYDZIAŁ ZADAŃ DODATKOWYCH ORAZ ZAJĘĆ DODATKOWYCH Z DZIEĆMI:
Lp. |
Zadanie |
Nazwisko i imię nauczyciela |
1. |
Aktualizacja strony internetowej przedszkola |
I. Troka |
2. |
Prowadzenie portalu internetowego przedszkola |
M. Batkowska |
3. |
Kronika przedszkolna |
A. Gaweł, M. Jęczmień, A. Plutowska |
4. |
Opiekun/mentor nauczyciela stażysty |
I. Schoeneck, A. Koczy, B. Zimna, S. Las K. Kubik |
5. |
Protokolant |
B. Ciecholińska |
Zajęcia dodatkowe/ pomoc psychologiczno-pedagogiczna- przewodnicząca zespołów PPP: M. Konsik |
||
1. |
Religia |
K. Cylwik, A. Olszewska, M. Batkowska, E. Kozłowska |
2. |
Zajęcia społeczno-emocjonalne |
I. Piepiórka- Fiał |
3. |
Terapia logopedyczna |
M. Konsik, E. Drahim |
4. |
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne |
M. Kamińska, K. Kubik |
5. |
Zajęcia rewalidacyjne |
M. Konsik. A. Koczy, I. Schoeneck, A. Plutowska, B. Niemczyk, W. Mielewska |
6. |
Język angielski |
I. Troka, S. Las |
7. |
Psycholog |
E. Ciesielska |
8. |
Pedagog specjalny |
M. Konsik |
SKŁADY ZESPOŁÓW ZADANIOWYCH NAUCZYCIELI:
Lp. |
Zespół ds. |
Skład zespołu |
1. |
opieki i wychowania |
1. Nauczycielki grup młodszych 2. Nauczycielki grup starszych |
2. |
edukacji |
1. Nauczycielki grup młodszych 2. Nauczycielki grup starszych |
3. |
promocji |
M. Batkowska, I. Troka |
4. |
procedur i regulaminów |
I. Piepiórka- Fiał, S. Las |
5. |
Pomocy psychologiczno- pedagogicznej |
M. Konsik, E. Ciesielska, E. Drahim, M. Kamińska, K. Kubik, I. Schoeneck, A. Koczy, B. Niemczyk, A. Plutowska, W. Mielewska i nauczyciele pracujący z dziećmi z orzeczeniem o niepełnosprawności |
"(...) Mów dziecku, że jest dobre, że może, że potrafi"
83-250 Skarszewy
ul. Kopernika 1