Tytuł innowacji: „Rysujemy piosenki”
wg Metody Dobrego Startu
prof. Marty Bogdanowicz
Autorką i realizatorką innowacji jest:
Katarzyna Cylwik
Główne cele innowacji:
- wszechstronne wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka przez jednoczesne rozwijanie funkcji wzrokowych, słuchowych, językowych, dotykowo – kinestetycznych (czucie dotyku i ruchu) i motorycznych oraz ich współdziałania, czyli integracji percepcyjno – motorycznej (M. Bogdanowicz)
Czas trwania innowacji: od 02 października 2023 do 29 maja 2024
Grupa objęta innowacją:
- innowacja pedagogiczna realizowana jest w ramach zajęć w grupie dzieci 5 i 4 letnich.
Miejsce wdrażania innowacji:
Przedszkole w Skarszewach „Tęczowy Zakątek”
Wprowadzenie
Program „Piosenki do rysowania” na którym opiera się w/w innowacja, wydany w 1996 roku, został opracowany przez Martę Bogdanowicz oraz od strony muzycznej przez Danutę Szlagowską. Ćwiczenia prowadzi się na materiale nieliterowym. Zabawy i ćwiczenia w tym programie stosowane są w celu:
- wszechstronnego wspomagania rozwoju psychoruchowego dziecka : sfery poznawczej(uwagi, percepcji, pamięci, myślenia, mowy i języka) i sfery ruchowej,
- przygotowania dziecka do nauki czytania i pisania,
- profilaktyki niepowodzeń szkolnych przez korygowanie potencjalnych i fragmentarycznych zaburzeń rozwoju funkcji wzrokowo - przestrzennych, słuchowo-językowych, ruchowych oraz ich współdziałania ( integracji percepcyjno-motorycznej), a także przez kształtowanie lateralizacji i orientacji w schemacie ciała i przestrzeni. Funkcje te leżą u podstaw złożonych czynności czytania i pisania .
Celem tej metody jest także kształtowanie lateralizacji oraz orientacji w schemacie ciała i przestrzeni. Ćwiczenia MDS są wskazane dla dzieci przygotowujących się do nauki czytania i pisania, natomiast niezbędne w przypadku dzieci ryzyka dysleksji.
Oprócz wspomagania rozwoju oraz oddziaływania profilaktycznego MDS ma też znaczenie diagnostyczne. Na podstawie obserwacji zachowania dziecka, trudności podczas wykonywania ćwiczeń oraz analizy błędów można wnioskować o rodzaju i głębokości zaburzeń , można również dostrzec postępy czynione przez dziecko ( M. Bogdanowicz)
Opis zasad innowacji pedagogicznej:
Zajęcia prowadzone będą w grupie przedszkolnej dzieci 5 i 4 letnich. Obejmują one swoim zakresem materiał wychowania przedszkolnego( Podstawa programowa Wychowania przedszkolnego DZ.U., poz.356 z dnia 14 lutego 2017r.)
Cele :
- wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka,
- przygotowanie dziecka do nauki czytania i pisania,
- korygowanie potencjalnych i fragmentarycznych zaburzeń rozwojowych,
- kształtowanie lateralizacji i orientacji w schemacie ciała i przestrzeni,
Forma zajęć:
- indywidualnie (praca wyrównawcza)
- z grupą dzieci (w czasie zajęć)
Oczekiwane rezultaty:
Dziecko:
- odpowiada na pytania , opowiada o zdarzeniach na obrazkach IV.5
- wykonuje własne eksperymenty językowe, nadaje znaczenie czynnościom, nazywa je, tworzy żarty językowe i sytuacyjne, uważnie słucha i nadaje znaczenie swym doświadczeniom IV.6
- eksperymentuje rytmem, głosem, dźwiękami i ruchem IV.7
- wykonuje własne eksperymenty graficzne IV.8
- czyta obrazy, wyodrębnia i nazywa ich elementy, nazywa symbole i znaki IV.9
- określa kierunki i ustala położenie przedmiotów w stosunku do własnej osoby i do innych przedmiotów IV.14
- posługuje się pojęciami dotyczącymi następstwa czasu IV.16
- posługuje się pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych IV.18
- wykazuje sprawność ciała i koordynację w stopniu pozwalającym na rozpoczęcie systematycznej nauki czynności złożonych, takich jak czytanie i pisanie I.9
- rozpoznaje i nazywa podstawowe emocje, próbuje radzić sobie z ich przeżywaniem II.1
- zauważa że wszystkie przeżywane emocje i uczucia mogą być podstawą do podejmowania natychmiastowego działania , panuje nad nieprzyjemną emocją II.8
- przejawia poczucie własnej wartości jako osoby, wyraża szacunek wobec innych osób i przestrzegając tych wartości nawiązuje relacje rówieśnicze III.1
Procedury osiągnięcia celów:
Zastosowane metody i formy pracy mają w jak największym stopniu wspomagać rozwój psychoruchowy dzieci, kształtować lateralizację oraz orientację w schemacie ciała i przestrzeni. Tworzyć atmosferę akceptacji, zaufania co pozwoli na osiągnięcie sukcesu motywującego do dalszych działań.
Główne założenia innowacji:
Założeniem innowacji jest wzbogacenie programu nauczania o nowe treści i umiejętności wspomagające rozwój psychoruchowy dzieci przez jednoczesne rozwijanie funkcji wzrokowych, słuchowych, językowych dotykowo kinestetycznych(czucie dotyku i ruchu) i motorycznych oraz ich współdziałania, czyli integracji percepcyjno-motorycznej. Dzieci będą rozwijać je w czasie zabawy tak aby osiągnąć sukces i motywować się do dalszego działania. Nabiorą one pewności siebie, pozyskają nowe umiejętności a co za tym idzie stopniowo będą się przygotowywać do podjęcia trudnej sztuki czytania i pisania.
Założenia organizacyjne:
Realizacja innowacji odbywać się będzie w ramach zajęć nauczania przedszkolnego. W czasie realizacji innowacji zakłada się współpracę z rodzicami.
Ewaluacja:
Prowadzenie innowacji pedagogicznej na bieżąco będzie podlegało ewaluacji.
Formami ewaluacji będą:
- obserwacja postępów dziecka w czasie zajęć,
- poziom zadowolenia dzieci podczas zabaw,
- wystawy prac dzieci.
Będzie również dokonywana ewaluacja bieżąca poprzez obserwację dzieci w czasie zabaw, rozmowę z nimi, obserwację twórczych zachowań dzieci, funkcjonowanie w grupie.
Na zakończenie innowacji przeprowadzona zostanie ewaluacja końcowa :
Przedmiotem ewaluacji będą objęte:
- wytwory dzieci,
- dokumentowanie przebiegu innowacji - adnotacje w dzienniku zajęć, zdjęcia i informacje na stronie internetowej.
Zebrane informacje posłużą do sporządzenia sprawozdania , porównania zamierzonych celów i osiągniętych rezultatów, a także do wyciągnięcia wniosków i zaplanowania ewentualnych działań uwzględniających uzyskane wyniki.
Bibliografia:
1. M. Bogdanowicz, M. Barańska, E. Jakacka „Metoda dobrego startu-piosenki do rysowania” Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2007 – Wydanie II
2. M. Bogdanowicz „Metoda dobrego startu w pracy z dzieckiem w wieku od 5 – 10 lat” WSiP, Warszawa 1985
3. M. Bogdanowicz „W co się bawić z dziećmi? Piosenki i zabawy wspomagające rozwój dziecka” Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2005
"(...) Mów dziecku, że jest dobre, że może, że potrafi"
83-250 Skarszewy
ul. Kopernika 1