Czcionka:

A+A-

Kontrast:

***Innowacja pedagogiczna- „Mowa wyskokowa” - poprzez mowę, ruch i relaks dziecko jest autorem i aktorem

INNOWACJA PEDAGOGICZNA

 

 

Mowa wyskokowa” - poprzez mowę, ruch i relaks dziecko jest autorem i aktorem

 

 

 

 

 

Opis innowacji

 

Temat innowacji: -”Mowa wyskokowa” - poprzez mowę, ruch i relaks dziecko jest autorem

i aktorem

 

Charakter innowacji pedagogicznej: metodyczny

Autor innowacji: Małgorzata Konsik

Wdrażający innowację: logopeda, pedagog specjalny

Miejsce innowacji: Przedszkole w Skarszewach „Tęczowy Zakątek”

Grupa docelowa: Innowacją zostaną objęte dzieci uczęszczające na zajęcia logopedyczne

z grupy VII „Jeżyki” dzieci czteroletnie

Czas trwania i częstotliwość innowacji: Od 02.11.2020 r. do 18.06.2021 r. 2 x w tygodniu

po pół godziny

 

 

Cechy innowacji:
- systematyczność i celowość podejmowanych działań
- opracowanie dokładnego zestawu proponowanych ćwiczeń dostosowanych dla dzieci
- integracja treści innowacji z treściami terapii logopedycznej

 

Cele ogólne: 1. Integrowanie działań logopedycznych, terapeutycznych, relaksacyjnych, wychowawczych.
2. Stymulowanie rozwoju mowy i języka

 

Cele szczegółowe: - wspólna zabawa i integracja grupowa,
- wspomaganie rozwoju dziecka,
- usprawnienie motoryki narządów artykulacyjnych oraz ich właściwa koordynacja,
- tworzenie sytuacji sprzyjających spontanicznemu wypowiadaniu się,
- wzbogacanie słownictwa, reedukacja od strony gramatycznej mowy,
- zdobycie nowych doświadczeń werbalnych,
- przygotowanie do umiejętności czytania i pisania,
- wdrażanie dzieci do twórczej aktywności słownej, - propozycje zabaw wspomagających rozwój mowy z wykorzystaniem metody RUDOLFA

LABANA i technik relaksacyjnych.

 

 

 

Przewidywane efekty:
Dziecko:
- usprawni motorykę narządów artykulacyjnych,
- wzbogaci słownictwo,
- zdobędzie nowe doświadczenia werbalne,
- utrwali prawidłową wymowę głosek, - zintegruje się z grupą

- pozna wiele ciekawych ćwiczeń ruchowych, rozluźniających, relaksacyjnych

- zobaczy, że zajęcia logopedyczne nie muszą być monotonne

 

 

Ewaluacja:
W czasie trwania innowacji będzie prowadzona dokumentacja, na podstawie której będzie można podsumować wnioski dotyczące realizacji założonych celów.

Ewaluacja przeprowadzona zostanie również na podstawie:
• bezpośredniej obserwacji dzieci, rozmowy z nimi
• analizy ich wypowiedzi
• prezentacji multimedialnej "Foto relacja z zajęć"
• oceny i opinii wychowawcy grupy „Jeżyki” i dyrektora przedszkola
Wyniki ewaluacji zostaną przedstawione dyrektorowi po zakończeniu innowacji.

 

 

 

 

 

 

 

Założenia innowacji


Innowacja obejmie dzieci uczęszczające na terapię logopedyczną. Materiał będzie realizowany przez logopedę jako cykl ćwiczeń prowadzonych systematycznie, dwa razy w tygodniu, od listopada do czerwca w roku szkolnym 2020/21. Ćwiczenia będą dotyczyły realizacji głosek trzech szeregów i głoski [r]. Ćwiczenia te będą wzbogacane o aktywności ruchowe zaczerpnięte z metody Rudolfa Labana, ekspresję twórczości plastycznej a także relaksację w oparciu o elementy technik Schultza i Jacobsona.
Powszechnie wiadomo iż najważniejsze potrzeby związane są z ruchem, odprężeniem, ekspresją i tworzeniem. Wszystkie te potrzeby mogą być zaspokojone np. w tańcu.; dziecko dzięki ruchowi wyraża swoje uczucia (ekspresja), odzyskuje poczucie swobody (odprężenie), tworzy własne kompozycje ruchowe (kreacja) oraz kompozycje plastyczne. Nauczyciel podczas prowadzenia zajęć będzie łączył słowa, rytm, plastykę i muzykę . Będzie także nawiązywał do znanych dzieciom piosenek, wierszyków, bajek logopedycznych, historyjek relaksacyjnych. Na zajęciach będzie dzieciom towarzyszyć swoboda, humor, śmiech. Metodę, która będzie wykorzystywana w pracy cechuje odchodzenie od ruchu odwzorowanego, wykonywanego na komendę, na rzecz ruchu podejmowanego zgodnie z własną inwencją twórczą, fantazją, doświadczeniem. Bardzo ciekawe będzie wiązanie ruchu ze słowem, rytmem, plastyką i muzyką. Różnorodność form ruchowych oraz sposób zajęć będzie stwarzała dzieciom możliwość twórczego działania. Dziecko podczas zajęć będzie jednocześnie aktorem i autorem.

 

I MOWA

Ważną zasadą tej innowacji będzie połączenie właśnie mowy dzieci, a dokładnie prawidłowej artykulacji ćwiczonych głosek z różnorodnymi formami twórczego działania. Będą realizowane wierszyki, bajki, słowa z uwzględnieniem trzech szeregów: ciszącego, szumiącego, syczącego, a także głoski [r].

 

II RUCH
Podstawowe zasady prowadzenia zajęć ruchowych: - każde dziecko będzie wykonywało zadania na swój sposób (pokaz jest zbędny)
- podstawowe ustawienie grupy: luźna gromada (rozsypka, chyba że logopeda zarządzi inne ustawienie np. koło), pozycja wyjściowa do ćwiczeń jest dowolna dla każdego dziecka.
- zadaniom ruchowym będzie towarzyszyć muzyka, rytm

 

Zestaw przykładowych ćwiczeń gimnastycznych metodą Rudolfa Labana:
- „Po głębokim śniegu”. Chód ciężki, dzieci z trudem podnoszą nogi, które zapadają się
w głębokim śniegu.
-„Po gładkiej drodze”. Chód lekki, sprężysty, swobodny.
-„Łyżwiarze”. Naśladowanie ruchów łyżwiarza, który mknie po lodzie. Wykonywanie obrotów, piruetów, podskoków.
-„Ciągniemy wózek”. Naśladowanie ciągnięcia wózka, na którym siedzi kolega. Dzieci ciągną ciężki wózek pod górę, po głębokim piasku, po zmarzniętej ziemi.
- „Zaczarowane sopelki”. Dzieci stoją przyklejone do podłogi, nie mogą się oderwać. Starają
się dotknąć kogoś, kto stoi z boku, z tyłu, z przodu. Wyciągają rękę jak najdalej, aby
dotknąć jak najwięcej kolegów.
-„Wirujące śnieżynki”. Wiatr wieje, śnieżynki wirują wokół własnej osi coraz niżej, niżej
i niżej.
-„Spacer podczas wichury”. Dzieci idą pod wiatr, poruszają się do przodu z trudem.
Wiatr wieje z tyłu, dzieci idą swobodnie.

-,,Jak najwyżej’. Wszyscy leżą na plecach ,,w rozsypce” na podłodze. Sięganie rękoma i nogami ,, do sufitu”, wyciąganie ich jak najwyżej, naśladowanie ruchem dłoni gestu wkręcanie żarówek.

-„Naleśniki”, czyli rolowanie po podłodze – jedno dziecko klęczy na podłodze przy leżącym na plechach obok dziecku, które ma wyciągnięte ręce w tył ( za głową). Dziecko klęczące stara się powoli i lekko obrócić (przetoczyć) dziecko na brzuch.

-„Rowerek” –dzieci leżą na plecach na podłodze z nogami uniesionymi w górę i ugiętymi kolanami. Dzieci leżą tak, aby ich stopy były oparte o stopy partnera. Następnie wspólnie wykonują tzw. rowerek. Prowadzący powtarza rymowankę, różnicuje tempo:
„Jedzie Radek na rowerze, a pan Romek na skuterze. Raz, dwa, trzy, jedź i ty”.

 

II RELAKS

 

Trening relaksacyjny będzie wykorzystywany na każdych zajęciach tj. około 5 minut. Relaksacja jak wiemy wzmacnia koncentrację uwagi, rozwija wyobraźnię, redukuje lęki i agresję, poprawia relacje w grupie. Ciekawą formą relaksacji, która będzie wykorzystana na zajęciach będą masaże takie jak:

 

 

 

Masaż z myszką

Cicho, cicho, w puszystej kurteczce

Chodziła raz myszka po gładkiej półeczce (powolne głaskanie)

Znalazła ser żółty, ząbkami go jadła ( powolne ściskanie szczypanie)

Strzepnęła okruszki ( szybkie klepanie, strzepywanie)

W kąciku usiadła okruszki zebrała

Ząbkami je zjadła ( powtórne ściskanie)

Po gładkiej półeczce chodziła w kurteczce ( głaskanie).

 

Dreszczyk

Idą słonie po betonie (uderzenia piąstkami po plecach)

płynie rzeczka (ręka wije się wzdłuż kręgosłupa)

idzie pani na szpileczkach (kłucie sztywnymi palcami)

z gryzącymi pieseczkami (lekkie szczypanie)

słonko świeci ( głaszczemy w koło plecy)

pada deszczyk (przebieramy palcami)

czy cię przeszedł dreszczyk (chwytamy za szyję).

 

Dreszczyk

Tu płynie rzeczka (ręka wije się wzdłuż kręgosłupa)

tu jest kładeczka (palcem rysujemy od jednego do drugiego boku)

tędy idzie pani na szpileczkach (kłucie sztywnymi palcami)

i pan w klapeczkach (uderzanie całymi dłońmi)

tędy biegły konie (zgięte palce wskazujące, uderzanie od dołu pleców)

i szły wielkie słonie (uderzanie miękką stroną pięści)

biegały mróweczki (przebieranie palcami po plecach)

padał deszczyk (kłucie palcami)

czy cię przeszedł dreszczyk (chwytanie za szyję).

 

 

 

 

 

Koło masażu.

Dzieci siadają w kole na podłodze tak, aby ich ręce mogły dotykać ramion dziecka siedzącego przed nimi. Kładą ręce na ramionach znajdujących się przed nimi i delikatnie masują. Mogą je głaskać lub ugniatać jak ciasto, mogą je gładzić jak poduszkę lub opukiwać je, jakby grały na bębenku. Od czasu do czasu mogą także „przejechać” po plecach całą dłonią. Potem przekręcają się w drugą stronę i robią masaż nowym ramionom znajdującym się przed nimi. Dla urozmaicenia będą także zastosowane bajki logopedyczne z muzyką relaksacyjną w tle np.

Wycieczka do lasu” [s]

W słoneczny, sobotni poranek pan Języczek postanowił wybrać się z rodziną do lasu. W lasku pani Sabina Języczek i dzieci: Sara i Sławek błyskawicznie napełnili koszyki smacznymi grzybami. Gdy w sosnowym lasku rodzinka zbierała słodkie maliny, spod krzaka wyskoczyli: lisek i jeżyk. Wkrótce wszyscy zgłodnieli i wśród sosen, i stokrotek rozłożyli seledynowy koc oraz postawili kosz ze smakołykami. Rodzina pana Języczka zajadała smakołyki z koszyka: wiejskie kiełbaski, białostockie kajzerki, słodkie gruszki i smaczny sok. Niespodziewanie spadł deszcz i wszyscy skryli się do samochodu. Wrócili do domu przemoczeni, ale weseli z powodu pięknie spędzonego dnia.

 

Czwarte urodziny Czesi” [cz]

Czesia obchodziła czte urodziny i czekała z kotkiem Czarusiem
na gości.
Czesia przywitała gości, którzy wręczyli jej czerwone różyczki z ogródeczka i smaczne pączki. Mama Czesi przyniosła czekoladowy tort. Czesia zdmuchnęła świeczki na czekoladowym torcie i wypowiedziała życzenie. Czesia poczęstowała gości czekoladowym tortem. Wieczorem Czesia z kotkiem Czarusiem rozpakowała czekające na nią prezenty.

 

"Indianie’’[artykulacja]

Indianie wyruszają ze swojej wioski na polowanie. Żegnają się ze swoimi dziećmi (cmokając całujemy palce prawej ręki) i żonami (cmokając całujemy palce lewej ręki). Wsiadają na swoje konie i jadą (naśladujemy językiem tętent koński, zmieniając brzmienie przez inny układ warg) przez most (usta jak do ,,u’’ i kląskanie), a potem przez prerię (usta jak do ,,i’’ i kląskanie). Konie zmęczyły się (parskanie) i dają znak, że chcą pić: ihaha, ihaha, ihaha. Indianie zatrzymują swoje konie: prrr… prrr … prrr… Konie piją (ruchy języka z dołu do góry, naśladując picie zwierzęcia). Nagle Indianie ujrzeli zwierzynę i strzelili z łuku. Zbliżała się noc, więc musieli rozpalić ognisko. Nie mieli zapałek. Zaczęli od małej iskierki i musieli mocno dmuchać, żeby ognisko się rozpaliło (dmuchanie w złączone ręce). Upiekli na ogniu zwierzynę i zrobili sobie ucztę (mlaskanie i oblizywanie szeroko otwartych ust). Po pewnym czasie zachciało im się spać (ziewanie) i zasnęli (chrapanie). Rano Indianie zwołali rozbiegane konie: a-e-o, y-u-i (przeciągamy samogłoski). Wsiedli na nie i pojechali przez prerię (usta jak do ,,i’’, kląskanie ), a potem przez most (usta jak do ,,u’’ i kląskanie ). Wrócili do wioski i witają się ze swoimi dziećmi (cmokając całujemy palce prawej ręki ) i żonami (cmokając całujemy palce lewej ręki ).

 

Dodatkową ciekawostką będą zabawy plastyczne o charakterze rozluźniającym takie jak:

  • wypełnianie konturów rysunku różnym materiałem.

- wypełnianie rysunku plasteliną;

- wyklejanie rysunku materiałem przyrodniczym np. kolorowymi ziarnami, nasionami, makaronem, kaszą, itp.

- wyklejanie kuleczkami z bibuły;

- wyklejanie rysunku paseczkami papieru kolorowego , wytarganego tak, że paski zawijają się delikatnie,

- wyklejanie konturów wełną, sznurkiem, lub innym materiałem.

  • wycinanie, tworzenie kompozycji z różnorodnych materiałów.

- tech. Collage;

- gazetowe kompozycje;

- malowanie bez użycia pędzli, malowanie palcami, za pomocą różnych rodzajów materiałów np. waciki, materiały  o różnych fakturach, pałeczki kosmetyczne, za pomocą których można wykropkować kontur rysunku.

 

 

 

 

 

 

Motywacja wprowadzenia innowacji i oczekiwania z nią związane

Zajęcia logopedyczne, aby były efektywne muszą być zróżnicowane. Dziecko trzeba zaciekawić materiałem. Jako logopeda staram się tak układać zajęcia, aby były one ciekawe, różnorodne, aby dzieci nie zniechęcały się, by wracały na zajęcia z radością. Obecnie zwraca się szczególną uwagę na związki motoryki z psychiką, a głównie powiązanie ruchu z całokształtem procesów poznawczych i emocjonalnych. Dlatego też pomyślałam o moich uczniach. I uznałam, że powinnam połączyć treści terapii logopedycznej z ruchem, twórczością plastyczną i relaksem. Jak wiemy dzięki ćwiczeniom relaksacyjnym dziecko staje się sprawniejsze, silniejsze, spokojniejsze i bardziej skoncentrowane. Osiąga lepsze wyniki w nauce, łatwiej nawiązuje kontakty z rówieśnikami i otoczeniem, poprawia się jego sprawność fizyczna, chętnie pracuje na zajęciach logopedycznych. Dziecko zaczyna wierzyć w siebie, staje się bardziej pogodne i otwarte na innych. „Mowa, ruch i relaks” to nic innego jak połączenie tych trzech aktywności. To uzupełnianie się nawzajem. To ciekawe zestawy ćwiczeń stworzone aby zaciekawić uczniów, sprawić, że będą rozwijać się fizycznie, ale i także rozwijać mowę, wyobraźnię, stawać się autorem i aktorem swoich aktywności ruchowych, werbalnych i plastycznych. A po zakończonych zajęciach krótki relaks, odprężenie, nabranie sił na kolejne działania.

 

Szczegółowy plan działań

 

Przykładowe konspekty zajęć

 

"Gazetowy zawrót głowy"

Zabawy z gazetami”- zestaw ćwiczeń gimnastycznych z wykorzystaniem twórczej metody Labana. Taniec z gazetami, wykonywanie kulek z gazety, ćwiczenia oddechowe, relaksacyjne.
Przebieg zajęć:
1.Swobodny taniec z gazetami do dowolnie wybranej piosenki

2. Bajka artykulacyjna "Dzień dobry gazetowy misiu"

Dzisiaj twój język będzie małym misiem z gazety, a buzia jego domkiem. Miś obudził się wcześnie rano – poprzeciągał się, poziewał (szerokie ziewnięcie). Zrobił poranną gimnastykę – kilka podskoków (unoszenie języka na górny wałek dziąsłowy), kilka wymachów rąk (wypychanie językiem policzków) i pięć okrążeń (w prawo i w lewo) wokół stołu (ruchy okrężne języka w przedsionku jamy ustnej, usta zamknięte). Umył ząbki (oblizywanie czubkiem języka górnych i dolnych  zębów po wewnętrznej stronie przy zamkniętych i otwartych  ustach). Postanowił policzyć swoje ząbki (dotykanie czubkiem języka każdego zęba na dole i górze). Nagle poczuł wielki głód i usłyszał jak mu burczy w brzuchu (wibrowanie wargami bbb,bbb).To znak, że pora na śniadanie i pyszny miodek ( oblizywanie warg)

3.Dzieci biegają swobodnie po sali przy dźwiękach muzyki, gdy dźwięk umilknie wykonują polecenia:
-podejdź do gazety skradając się
-podejdź do gazety skacząc jak piłeczka
-podejdź do gazety tupiąc
-podejdź do gazety skacząc na jednej nodze
-podejdź do gazety na czworakach
4.Zabawa ruchowa- dzieci siedzą w kole na gazecie i mówią:
Na mojej gazecie siedzę sobie,
Na mojej gazecie bębnię sobie,
Na mojej gazecie śpię sobie,
A kiedy usłyszę głośny ton (uderzenie w bębenek)uciekam stąd! (zmiana gazety na inną).
5.Robienie kuli z gazety (gniecenie) w rytm muzyki.
6.Taniec z kulką gazety- przekładanie z jednej ręki do drugiej, obracanie kuli na dłoni, utrzymanie kuli w ręce w staniu na jednej nodze (lewa, prawa).
7.Masażyk- dzieci siedzą w kole na dywanie, w rytm muzyki relaksacyjnej wykonanie masażyku kulką z gazety.

8. Rozłożenie gazety, zrobienie maleńkich kuleczek i wyklejenie konturu danej głoski.

"Ruch w kolorze"
Każdy wykonuje dowolne ruchy, każdy czuje się swobodnie, każdy słucha uważnie.
1. Powitanie piosenką (zwrócenie uwagi na daną osobę).
Dzieci stoją w kole śpiewają i naśladują słowa piosenki pt. ,,Witaj” do melodii Panie Janie.
Witaj, ...(imię), witaj, ...(imię). Uczestnicy zabawy patrzą na konkretne dziecko.
Jak się masz, jak się masz? Machają do niego, zaglądają mu w oczy.
Wszyscy cię witamy, Wyciągają ręce w geście powitania
Wszyscy cię kochamy. Krzyżują ręce na piersiach
Bądź wśród nas, bądź wśród nas. Wszyscy chwytają się za ręce, tworząc krąg.
2. Zabawa ożywiająca
,,Taniec powitaniec” – improwizacja ruchowa na tle utworu.
3. Wyczucie własnego ciała
,,Powitanie różnych części ciała” – dotykanie jednej
części ciała do drugiej np. łokieć wita się z pięta, czoło wita się z
kolanem, duży palec u nogi wita się z szyją. .itp.
,,Tańczy nasze ciało” – przy muzyce tańczą same ręce, tańczy głowa, tańczą nogi, tańczy całe ciało.
4. Ćwiczenia rytmiczne
Dzieci wystukują rytm do przysłowia
,,Idzie rak nieborak, jak uszczypnie będzie znak”.
Powtórzenie rytmicznie rymowanki z: - wystukiwaniem rytmu o podłogę,
- ze zmianą tempa ( od wolnego do szybkiego)
- ze zmianą dynamiki ( cicho - głośno),
- ze zmianą rejestrów ( cienko – grubo).
5. Wyczucie własnego ciała.
,,Kwiatek” – w miejscu, pozycja niska, zamknięta. Całe ciało stopniowo rozwija się i rośnie do góry a potem stopniowo zamyka się . (Muzyka spokojna)
6. "Kwiatek" - malowanie bez użycia rąk za pomocą wacików.

7. Masaż relaksacyjny

Spacer

Wyruszamy w drogę (uderzamy dłońmi płasko w uda, naśladując odgłosy). Teraz trochę pobiegniemy ( szybciej uderzamy). Wyprzedza nas jeździec na koniu (wyklepujemy rytm galopującego konia). Przechodzimy przez most (bijemy się w pierś). Na brzegu lasu widzimy sarenkę, skradamy się po cichutku, żeby jej nie spłoszyć ( czubkami palców dotykamy ud). Zaczyna wiać wiatr, coraz silniejszy huragan ( wydmuchujemy powietrze, naśladujemy gwizd wiatru). Sarenka ucieka wielkimi skokami ( uderzamy mocno dłońmi w uda, unosimy je w górę i ponownie uderzamy uda). Wracamy pomału do domu, niektórzy są zmęczeni i wloką się na końcu, szorując nogami (dłonie udają wolne kroki).

 

8.Zakończenie
Zaproszenie do koła. Podziękowanie za wspólną zabawę. Przesłanie uśmiechu wraz z iskierką
przyjaźni.

 

Bibliografia:

- "Czy metoda R. Labana przyjmie się w przedszkolu"(w)Wychowanie w Przedszkolu 11-12/84
- "Taniec harmonią ciała i ducha"(w)Grupa i zabawa, 1/2000
- "Metody twórcze w interpretacji R. Labana i K. Orffa"(w)Wychowanie w Przedszkolu, 5/83

1. M. Bogdanowicz, D. Okrzesik ,,Opis i planowanie zajęć według Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne” , Gdańsk 2005r.
2. M. Bogdanowicz, B. Kisiel ,,Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka”, Warszawa 1992r.

Data dodania: 2021-05-14 19:38:07
Data edycji: 2021-05-17 16:27:29
Ilość wyświetleń: 79

Partnerzy

"(...) Mów dziecku, że jest dobre, że może, że potrafi"

J. Korczak
Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej